Skutki oddychania buzią u dzieci – dlaczego nie można tego lekceważyć?
Categories
Terapia miofunkcjonalna

Oddychanie nosem to coś, co wydaje się oczywiste. Jednak coraz częściej rodzice zauważają, że ich dziecko często chodzi z otwartą buzią i wciąga powietrze ustami, a nie nosem.Czy to tylko niegroźny nawyk? Niestety nie. Długotrwałe oddychanie przez usta może mieć poważne konsekwencje – zarówno dla zdrowia, jak i wyglądu twarzy dziecka. W tym artykule wyjaśniam, […]

„Cyfrowa demencja” – książka, która niepokoi, ale i otwiera oczy
Categories
Warto przeczytać

Są książki, które po prostu się czyta. Są też takie, które zostają z nami na dłużej. I wreszcie są te, które budzą niepokój, ale i potrzebę działania.
Dla mnie „Cyfrowa demencja” Manfreda Spitzera należy zdecydowanie do tej ostatniej kategorii.

Sięgnęłam po nią w ramach mojego „socialowego” cyklu Skrzydlate polecajki, bo w pracy logopedy, neurologopedy, terapeuty i po prostu człowieka – nie da się już uciec od pytania: jak technologia wpływa na rozwój dzieci?

Dlaczego oddychanie przez nos jest tak ważne?
Categories
Terapia miofunkcjonalna

Oddychanie to jedna z najbardziej podstawowych funkcji życiowych. Choć większość z nas nie zastanawia się nad sposobem, w jaki oddycha, to właśnie oddychanie przez nos ma ogromne znaczenie dla zdrowia – nie tylko układu oddechowego, ale też rozwoju mowy, funkcji poznawczych i ogólnego samopoczucia. W tym artykule wyjaśnię, dlaczego oddychanie przez nos jest tak ważne, szczególnie u dzieci, i jakie mogą być konsekwencje nawykowego oddychania przez usta.

Jak wygląda godzina terapii logopedycznej? Przebieg spotkania krok po kroku
Categories
Terapia logopedyczna

Rodzice często zastanawiają się, co dokładnie dzieje się podczas godziny terapii logopedycznej. Czy dziecko tylko „mówi”? Czy ćwiczenia są trudne? Czy logopeda rzeczywiście może pomóc? Odpowiedź brzmi: tak! Ale zanim pojawią się efekty, potrzebna jest systematyczna praca – zarówno w gabinecie, jak i w domu. W tym artykule opowiem, jak wygląda godzinna sesja logopedyczna, co się na niej dzieje i dlaczego każde jej element ma znaczenie.

„Szczotkowy Smok” – zabawa logopedyczna z wykorzystaniem szczoteczki
Categories
Miofunkcjonalne zabawy logopedyczne, Terapia miofunkcjonalna

Dzieci często niechętnie pozwalają na manipulowanie w obrębie jamy ustnej, dlatego warto wprowadzać takie czynności w formie zabawy! „Szczotkowy Smok” to wesoła i angażująca gra, która sprawi, że dziecko z chęcią pozwoli na delikatny masaż języka szczoteczką. Co będzie potrzebne? Miękka szczoteczka do zębów (może być kolorowa, z ulubioną postacią dziecka) Lusterko Trochę wyobraźni i […]

Jak wspierać dziecko w terapii logopedycznej?
Categories
Terapia logopedyczna

Rozpoczęcie terapii logopedycznej to ważny krok w rozwoju dziecka. Niezależnie od tego, czy celem jest poprawa artykulacji, rozwój komunikacji, usprawnienie funkcji pokarmowych czy wsparcie przy zaburzeniach mowy – rola rodzica jest nie do przecenienia. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie wspierać swoje dziecko w procesie terapii logopedycznej, aby przynosiła ona jak najlepsze efekty.

Rozwój mowy dziecka: szczegółowy przewodnik po etapach
Categories
Rozwój mowy

Rozwój mowy dziecka to złożony proces, który przebiega według ściśle określonych etapów. Narządy mowy, choć ukształtowane biologicznie, przekształcają się w narządy artykulacyjne dopiero w wyniku kontaktu ze środowiskiem i społecznej adaptacji. Poniżej omówimy kolejne fazy rozwoju mowy, skupiając się na pojawiających się głoskach, charakterystycznych cechach językowych i ewentualnych sygnałach ostrzegawczych. Etapy rozwoju mowy dziecka Eksperci […]

Jeśli to nie ADHD, to dlaczego dziecko jest nadpobudliwe?
Categories
Terapia miofunkcjonalna

Rodzice często czują ulgę, gdy wykluczone zostaje ADHD jako przyczyna trudności ich dziecka. Jednocześnie pojawia się pytanie: skąd zatem bierze się nadpobudliwość, trudności z koncentracją czy niespokojne zachowanie? Odpowiedź może leżeć tam, gdzie nikt się jej nie spodziewa – w oddechu.